يك شبِ مهتاب يك شبِ مهتاب .

يك شبِ مهتاب

معرفي كتاب چيزهاي تيز

رمان چيزهاي تيز اثر گيليان فلين، نويسنده‌ي آمريكايي، است كه در سال ???? روانه‌ي بازار شد. كتاب چيزهاي تيز را مي‌توان در دسته‌ي آثار داستاني، رازآلود و هيجاني قرارداد. گيليان فلين در رمان خود به روايت داستان كميل پريكر مي‌نشيند. كميل روزنامه‌نگاري است كه بايد به شهر زادگاهش بازگردد تا از چند قتل زنجيره‌اي وحشيانه گزارش تهيه كند. برگردان فارسي رمان چيزهاي تيز اثر گيليان فلين به ترجمه‌ي مهدي فياضي كيا و به همت انتشارات چترنگ در اختيار علاقه‌مندان قرارگرفته است.

در ادامه درباره‌ي اين اثر بيشتر مي‌خوانيم.

خلاصه‌ي داستان

كميل پريكر خبرنگار جواني است اهل شيكاگو،‌ با گذشته‌اي پرماجرا. آن هنگام كه خبر گم‌شدن دومين دختر نيز در شهر زادگاهش مي‌رسد، رئيس او كه برايش مانند پدر است كميل را مي‌فرستد تا گزارشي از اين ماجرا تهيه كند. چه كسي مي‌گويد نمي‌توانيد يك‌بار ديگر به شهر خودتان برگرديد؟ اما سؤال اصلي آن است كه آيا كميل واقعاً مي‌خواهد به آنجا بازگردد؟ بودنش در شيكاگو به‌جاي پودانك دليلي دارد و خطري كه از جانب گذشته و آشفتگي رواني‌اش تهديدش مي‌كند، كم از خطري نيست كه از جانب آن قاتل زنجيره‌اي متوجه اوست.

 كمتر از يك سال پيش جنازه‌ي حلق‌آويز دختري با دندان‌هاي كشيده‌شده پيدا شد. حال نيز دختر ديگري در همان سن‌و‌سال گم‌شده و محلي‌ها نگران‌اند همان بلا سر او آمده باشد. كمي بعد، جنازه‌ي او نيز در فاصله‌ي اندك ميان دو ساختمان پيدا مي‌شود و همه مي‌دانند كه اين تازه اول ماجراست.

 كميل بايد در شهر بگردد و سعي كند به كمك كارآگاهي كه از كانزاس براي كمك فرستاده‌اند، هر اطلاعاتي كه مي‌تواند از مردم يا كلانتر يك‌دنده‌ي شهر بگيرد. با خانواده‌ي قربانيان ملاقات مي‌كند و خوشبختانه يا بدبختانه، مجبور مي‌شود با هم‌كلاسي‌هاي سابقش نيز ديدار داشته باشد.

 بزرگ‌ترين ارتباط كميل با آن شهرْ خانه‌ي پدري‌اش است؛ خانه‌اي كه حالا پدر، مادر ناتني و ناخواهري‌‌اش آنجا زندگي مي‌كنند. همه‌ي ما مي‌دانيم زمان‌هايي كه به خانه‌ي پدر و مادرمان بازمي‌گرديم چه رفتاري پيدا مي‌كنيم. خيال مي‌كنيم دوباره كودك هستيم و منتظر توجه و مراقبت از سوي آن‌هاييم. داستان كميل اما… بگذاريد بگويم پر از كمبود است و برخي زخم‌هاي آدم انگار هيچ‌گاه قرار نيست بهبود يابند.

داستاني جذاب پر از شخصيت‌هاي نچسب

 پيش‌ازاين اثر، رمان دختر گمشده نيز از گيليان فلين سروصداي زيادي كرد. اگر طرفدار قلم او باشيد و آثارش را دنبال كنيد، مي‌دانيد كه هر جا اسم گيليان فلين بيايد بايد منتظر چند شخصيت نچسب و دوست‌نداشتني در كتابش نيز باشيم. فلين استاد خلق چنين شخصيت‌هايي است و كاري مي‌كند خواننده در هر صفحه هزار بار خدا را بابت خانواده و دوستان عزيز و مهرباني كه دارد شكر كند. اگر هوس كرده‌ايد شاهد جنجالي خانوادگي باشيد كه آشفته‌تان كند، كتاب چيزهاي تيز گيليان فلين را بخوانيد!

شخصيت‌محور، طرح داستان غيرقابل‌پيش‌بيني و پاياني خوب

 طرح داستان در كتاب چيزهاي تيز پر است از چرخش‌هايي كه خواننده شايد نتواند كاملاً پيش‌بيني‌اش كند اما خيلي هم دور از ذهن نيستند. اين اما دليلي بر خوب نبودن آن چرخش‌ها نيست. يكي از مشخصه‌هاي كتابي خوب، داشتن پاياني خوب است و يك پايان خوب، پاياني است كه با عقل و كليت داستان جور دربيايد و منطقي باشد. كتاب چيزهاي تيز از اين نظر هيچ‌چيز كم ندارد.

 اما اين كتاب بيشتر از داشتن طرحي جذاب و پاياني معقول، به‌شدت شخصيت‌محور است. كتاب چيزهايي تيز تماماً درباره‌ي شخصيت‌هايي است كه چندان هم به دل مخاطب نمي‌نشينند. شخصيت اصلي، كميل، اما متفاوت است؛ كاراكتر پيچيده‌اي دارد و با موضوعات و مشكلات پيچيده نيز سروكار دارد.

 زماني كه درباره‌ي خانواده و گذشته‌اي كه او از آن مي‌آيد بخوانيد، همه‌چيز برايتان روشن مي‌شود. شايد با برخي تصميماتش موافق نباشيد و برخي رفتارهايش را تائيد نكنيد اما در مقايسه با ديگران، او را بيشتر دوست خواهيد داشت.

كتابي براي رمان‌خوان‌هاي غيور با اعصاب قوي!

گرچه اين رمان آن‌قدر خوب و جذاب است كه شايد بخواهيد به هركسي پيشنهادش دهيد، بايد بگويم اين كار درست نيست. به چند دليل؛ اولين و واضح‌ترين دليل آنكه برخي افراد شايد تحمل اين اندازه تاريكي و خونريزي كه نويسنده به داستانش مي‌افزايد نداشته باشند.

بسيار زيادند داستان‌هاي كارآگاهي و رازآلودي كه عادي‌اند و خوانندگان عادي را وارد كشمكش با ضدقهرماني مي‌كنند كه تا حدودي غيرعادي و گاهي حتي يك رواني تمام‌عيار است. اينجا اما قهرمان داستان جداي از اوضاع نابساماني كه درگيرش شده، خودْ شخصيتي پر‌حاشيه و آشفته است.

در متن داستان شرح دقيق خود‌آزاري،‌ مصرف مواد مخدر و حيوان‌آزاري آمده است. مرگ و وحشت موضوعاتي هستند كه نويسنده از بي‌پرده‌گويي درباره‌شان ابايي ندارد. روابط ميان افراد دوپهلو و نيشدار است و گفتني بخواهيم انسان‌هاي شاد و خوشبخت را مضحكه قرار دهيم.

به اين دلايل مطالعه‌ي كتاب چيزهاي تيز به خوانندگاني كه دنبال پاياني خوش‌وخرم و داستاني پر از اميد و وعده‌ي آينده‌اي بهتر هستند، پيشنهاد نمي‌شود.

سريالي با اقتباس از كتاب

كتاب چيزهاي تيز چنان داستان تأثيرگذاري دارد كه در سال ???? سريالي كوتاه در هشت قسمت با اقتباس از آن توليد و از شبكه‌ي اچ‌ بي ‌او پخش شد و موفقيت‌هاي بسياري كسب كرد. اين زنجيره توانست جايزه‌ي گلدن‌گلوب را براي بهترين نقش مكمل زن و بهترين سريال كوتاه از آن خود كند.

برشي از كتاب

«گاهي فكر مي‌كنم بيماري درون هر زني است و تنها منتظر لحظه‌ي مناسب است تا خود را نشان دهد. در تمام عمرم زن‌هاي بيمار بسياري را مي‌شناختم. زناني با دردهاي مزمن و بيماري‌هايي هميشگي. زناني با شرايط خاص. مردها نيز حتماً استخوان‌درد و كمر‌درد را تجربه مي‌كنند؛ شايد لازم باشد يكي دو بار زير تيغ جراحي بروند، لوزه‌اي را دربياورند، پروتز براقي را جاي استخوانشان كار بگذارند. زن‌ها اما تحليل مي‌روند.»

سخن آخر

چيزهاي تيز به لحاظ روان‌شناختي تاريك و آزاردهنده است و مخاطب را آشفته مي‌كند. در كل اما آن را شايد بتوان يك سروگردن بالاتر از جاهاي تاريك و يك پله پايين‌تر از دختر گمشده ارزيابي كرد. كتاب جاهاي تاريك شبيه به هيچ كتاب ديگري نيست؛ سرد، تاريك و فراموش‌نشدني است و خواننده را با خود به سفر مي‌برد. اگر علاقه‌مند به مطالعه‌ي رمان چيزهاي تيز اثر گيليان فلين هستيد، همين حالا مي‌توانيد آن را از وب‌سايت كاواك خريداري نماييد.

خريد كتاب چيزهاي تيز از كاواك

برچسب: معرفي كتاب چيزهاي تيز،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۰۴:۰۷ توسط:sam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :